Bytt til det beste: Slik velger du mobilabonnement

mobilabonnement

Det finnes mange leverandører av mobilabonnement på markedet. Derfor er det ekstra viktig at du tar en sjekk for å finne ut av hvilken leverandør som passer best for deg og din familie.

Med mange tilbydere av mobilabonnement på markedet kan man raskt gå seg vill i jungelen av tilbud. For å finne det mobilabonnementet som passer best for deg bør du vurdere ditt behov, og samtidig sammenligne priser fra leverandørene. Ved å velge riktig mobilabonnement kan du faktisk spare ganske så mye penger på sikt.

Etterhvert som flere i husstanden får sin egen mobiltelefon er det også viktig å undersøke hvilke aktører som tilbyr gode løsninger for familieabonnementer.

Det første steget for å finne rett mobilabonnement er å identifisere behovet og bruksmønsteret til alle i familien. Ta gjerne et lite familieråd hvor mye mobildata dere bruker per måned, og eventuelt hvor mange taleminutter og SMS-er det er behov for.

Heldigvis leveres de aller fleste mobilabonnementene i dag med fri bruk av både tale, SMS og MMS. Derfor er det stort sett hvor mye mobildata som brukes som er den viktigste faktoren. Ta hensyn til individuelle behov, for eksempel om noen i familien er ivrige brukere av sosiale medier, strømmer mye musikk eller videoer, eller bruker mye data til arbeid eller skoleoppgaver.

For mange kan det være litt vanskelig å finne ut av hvor mye mobildata man faktisk trenger. For hvor mye bruk tilsvarer egentlig én gigabyte? Her er det mange faktorer som spiller inn, og det avhenger i stor grad av hva man faktisk gjør på telefonen.

Tips: Både Android og iOS-enheter lar deg se hvor mye data som er blitt brukt i løpet av de siste månedene. For iPhone ser du oversikten via Instillinger -> Mobildata, mens for Android-enheter er oversikten tilgjengelig via Instillinger -> Databruk.

Et familieabonnement kan være en god løsning

Om dere er flere i husstanden kan det så absolutt være hensiktsmessig å velge et familieabonnement. Disse abonnementene er spesielt tilpasset for familier, og vil i mange tilfeller være en mer økonomisk løsning enn flere enkeltstående abonnementer. Blant fordelene med familieabonnementer finner man blant annet fleksibel datadeling, ekstra rabatt til de under 18 år og barnemodus. 

Barnemodus er spesielt praktisk for de aller minste, da slike moduser ofte begrenser bruk utover det som er inkludert i månedsprisen. Samtidig får man ofte en viss kontroll over hvilke nettsteder barna faktisk kan besøke.

Familieabonnementer kan også være mer fleksible med hensyn til andre tilleggstjenester, eller gi rabatter på ekstra SIM-kort til andre i husstanden. Ved å velge et familieabonnement mobil kan du spare penger, samtidig som du sørger for at hele familien har tilgang til dekning og data som passer for deres behov.

Sammenlign aktører og priser

Neste steg er å sammenligne ulike aktører og deres priser. Sjekk gjerne tilbud hos ulike mobiloperatører, og gjør deg opp en mening om hvilket abonnement som passer for akkurat deg. Sjekk også priser, og sammenlign kostnader for mobildata og andre tilleggstjenester.

Det kan være lurt å sjekke om leverandøren har pakker eller tilbud som er spesifikt rettet mot ditt bruksmønster. Sammenligning av priser kan hjelpe deg med å finne det mest kostnadseffektive alternativet!

Ikke glem dekningen

dekning på mobilen

Å ha god dekning er nøkkelen til en stressfri digital hverdag. Det er jo tross alt rimelig kjedelig å stå midt i en viktig telefonsamtale, og så – helt plutselig – borte vekk. Eller kanskje du vil se en video, men det eneste du ser er en liten spinner som står og laster inn innhold i all evighet. Det er mildt sagt irriterende, men med god dekning unngår du heldigvis disse problemene.

Men hvordan vet du egentlig om dekningen er god der du oppholder deg? Mobilnettene fra de ulike operatørene i Norge har fått en betydelig oppgradering i løpet av de siste tiårene, så sjansen for at du får god mobildekning er faktisk god dersom du velger en av de store operatørene.

Du bør likevel ikke bare sjanse på at dekningen er god. De fleste operatørene tilbyr dekningskart på nettsidene sine. Disse kartene viser deg hvor god dekning det er i ulike områder, og vi anbefaler på det sterkeste at du sjekker dekningskartet før du bytter operatør. Da slipper du ubehagelige overraskelser!

Forhør deg med venner og bekjente

En annen lur måte å sjekke dekningen på er å høre med folk i ditt område. Spør naboen, en venn, eller kanskje noen på jobben. Hvis de bruker samme operatør som du vurderer å bytte til, kan de gi deg god informasjon om hvordan dekningen faktisk er. God dekning er tross alt viktig – og det er enklere enn du tror å sjekke det ut!

Ta hensyn til tilleggstjenester og fordeler

Når man velger et mobilabonnement er det fort gjort å se seg blind på prisen. Derfor er det viktig å huske på at mange av abonnementene gir ekstra fordeler og tilleggstjenester som gjør dem bedre tilpasset deg og ditt behov.

La oss ta streaming av musikk som et eksempel. Noen abonnementer gir deg fri strømming av musikk via enkelte apper, som i praksis betyr at du ikke bruker av datakvoten din når du hører musikk. Andre gode eksempler på tilleggstjenester er gratis skylagring, data rollover, barnemodus og mye mer.

I tillegg er det faktisk noen av operatørene som gir rabatter på musikk- eller streamingtjenester. Selv om abonnementet i seg selv kanskje er litt dyrere enn det du har i dag, kan du altså totalt sett spare penger om du gjør god research!

Kundeservice er viktig

Akkurat som med de fleste andre tjenester er det viktig med god kundeservice fra mobiloperatøren. Selv de mest pålitelige operatørene kan oppleve problemer fra tid til annen – enten det er snakk om problemer med dekning, dataforbruk eller feil på fakturaen. I slike situasjoner er det helt avgjørende at leverandøren gir deg tilgang til en effektiv og hjelpsom kundeservice som kan løse problemene så raskt som mulig.

Samtidig er det ikke alle som er like teknisk anlagte. For mange kan det være litt forvirrende å sette seg inn i alt av innstillinger, ulike punkter på fakturaen og lignende. Om operatøren har god kundeservice kan du forvente kyndig hjelp når du trenger det, og gode forklaringer på eventuelle spørsmål du måtte ha omkring mobilabonnementet.

I bunn og grunn handler god kundeservice om å skape en god opplevelse for deg som kunde, og vil kunne bidra til å bygge tillit og lojalitet mellom deg og leverandøren!

Valg av mobilabonnement: Kort oppsummert

Ved å gjøre god research når du skal velge operatør øker du sjansene for å finne et mobilabonnement som passer deg og ditt behov. Sammenlign gjerne flere aktører før du tar en endelig beslutning, og forhør deg gjerne med venner og bekjente om deres erfaringer!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Avatar

Anders Olsen

Anders har bachelorgrad i fornybar energi, med tilleggsfordypning i økonomi og energimarkedet. I tillegg kan han skilte med en bachelorgrad i informatikk, hvor han også dykket dypere inn i ulike økonomifag. Han har blant annet vært en god bidragsyter til vår test av bredbåndsleverandører. Anders står stødig som en av hjemoghage.no's mest pålitelige testeksperter. Med mange års erfaring, vet Anders nøyaktig hva man skal se etter i produktene. Enten han baserer seg på erfaringer fra andre forbrukere eller dykker dypt inn i egne tester, danner han seg alltid et godt bilde av produktene.