Tibber Erfaringer: Les vår vurdering av strømleverandøren

Tibber Strøm

Siden oppstarten i 2016 har Tibber raskt blitt til en av Norges mest populære strømselskaper. Men hva ligger bak denne populariteten, og hvilke erfaringer er det folk flest faktisk sitter igjen med?

Med betydelige svingninger i strømprisene, til tider på grensen til det ulevelige, er det viktig å velge en god strømleverandør. I bunn og grunn ønsker man jo å betale så lite som mulig for strømmen. Samtidig bør det være lagt til rette for at man enklere kan redusere forbruket i perioder hvor strømprisen er høy.

I denne artikkelen ser vi nærmere på Tibber, som har blitt et populært strømselskap siden oppstarten i 2016. Hva ble våre erfaringer med Tibber, og hvordan kommer de ut i vår test?

Obs: I 2022 innførte Tibber forskuddsbetaling for sine kunder. Vi kan nå med glede meddele at Tibber har reversert dette, og gjeninnført etterskuddsbetaling. Dette liker vi!

tibber logo

Smart strømavtale

Spar penger på strømmen hos Tibber

Tibber Erfaringer: Kort oppsummert

  • Ingen forskuddsbetaling: Tibber har endret praksis etter ønske fra kundene. Fremover vil det kun faktureres på etterskudd.
  • Kun én strømavtale: Tibber tilbyr kun én enkelt strømavtale. Ingen uoversiktlige prismodeller som gjør det dyrere for deg som kunde.
  • Lavt påslag: Som kunde hos Tibber får du maksimalt et påslag på 2 øre / kWh.
  • Tjener ingenting strømforbruket: Tibber tjener ingenting på ditt strømforbruk. Inntektskilden er hovedsakelig den faste månedsprisen på 39 kroner.
  • Smartprodukter i Tibber Store: Via Tibber Store kan du kjøpe mange smartprodukter som bidrar til å redusere strømforbruket og fakturaen.
  • Gode tilbakemeldinger fra kundene: Sett bort fra tilbakemeldingene om forskuddsbetalingen, er kundene jevnt over svært fornøyde med Tibber.

Tibber ble grunnlagt i 2016, og har siden den gang tilegnet seg en stor kundebase. Som en av få strømleverandører på markedet tjener faktisk ikke Tibber en eneste krone på strømforbruket ditt.

Resultatet blir en strømleverandør som ikke har interesse av at du skal bruke mer strøm – snarere tvert i mot. Tibber jobber aktivt for at du som kunde skal kunne redusere strømforbruket. Som kunde hos Tibber har du heller ingen bindingstid på strømavtalen, og de garanterer et påslag på maksimalt 2 øre per kWh. Dette er i toppsjiktet blant strømleverandørene i Norge.

For å hjelpe forbrukerne med å spare strøm har Tibber lansert en av de bedre strøm-appene på markedet. Via appen kan du følge med på ditt eget forbruk, og samtidig få innsikt i morgendagens strømpriser. I tillegg kan du faktisk styre strømforbruket ditt automatisk, slik at forbruket reduseres i perioder hvor prisen er høy.

Samtidig nevner vi også Tibber Store, hvor det tilbys et bredt utvalg smartprodukter som har ett mål til felles – nemlig å hjelpe deg med å redusere strømforbruket.

Tips: Her finner du vår komplette gjennomgang av de beste strømleverandørene i Norge!

Strømavtalen hos Tibber

  • Avtaletype: Spotpris, time for time.
  • Fastbeløp: 39 kr / mnd.
  • Påslag: Maksimalt 2 øre / kWh.
  • Prisgaranti: 30 dager.
  • Fakturering: Etterskudd

Strømavtalen hos Tibber er overraskende enkel å forholde seg til. Her er det snakk om en helt standard spotpris-avtale, hvor prisen justeres time for time i takt med markedet. Strømprisen er basert på kraftbørsen Nord Pool.

Om man ser på konkurrentene opererer Tibber med et av de laveste påslagene på markedet. Tibber garanterer at påslaget aldri er høyere enn 2 øre per kWh. Statistisk Sentralbyrå (SSB) oppgir at et månedlig gjennomsnittsforbruk i Norge er 1 333 kWh. I snitt vil altså påslaget utgjøre kun 26 – 27 kroner per måned. Det kan man leve med!

Årsaken til at Tibber kan tilby et så lavt påslag per kWh, er at de ikke tjener penger på selve påslaget. Tibber livnærer seg kun av den faste avgiften på 39 kr / mnd, som er overraskende lavt i forhold til mange av konkurrentene.

Hos enkelte leverandører vil du måtte betale både et fast månedlig gebyr, og et fakturagebyr i tillegg. Det slipper du hos Tibber – her er det kun 39 kroner du trenger å betale per måned. Ingen skjulte kostnader!

Forhåndsfakturering ble dårlig mottatt

Det er ingen som er spesielt glad i fakturaer. Hvertfall ikke når fakturaen blir langt høyere enn det man har forventet. Dette fikk Tibber kjenne på, når de i 2022 valgte å gå over til forskuddsfakturering. Ordningen fungerte ved at Tibber beregnet beløpet på fakturaen basert på tidligere forbruk, og en forventet fremtidig strømpris.

Problemet med ordningen kom spesielt godt frem i desember 2022. Forbruket på senhøsten og inn mot vinteren er tradisjonelt sett ganske så høyt, og den forventede strømprisen for januar 2023 var skyhøy. Resultatet ble svært høye fakturaer til kundene, hvor flere gikk så langt som å hevde at de måtte bruke Tibber som bank.

Kundene ble mildt sagt lite imponerte. Man kan rett og slett kalle det en klagestorm. De negative tilbakemeldingene haglet inn, og Tibber mistet mye av den oppbygde tilliten som strømleverandør.

Overraskende snuoperasjon fra Tibber

Administrerende Direktør Tibber
Administrerende direktør i Tibber, Edgeir Vårdal Aksnes, var raskt ute med en beklagelse til kundene.

Her kunne Tibber vært arrogante og fortsatt med samme prismodell. Heldigvis har gjengen bak Tibber bena godt plantet på jorda, og de gikk raskt tilbake til den vanlige ordningen med etterskuddsfakturering. Vi siterer et utdrag fra uttalelsen til administrerende direktør, Edgeir Vårdal Aksnes:

«I oktober gjorde vi noe skikkelig dumt – eller idiotisk for å sitere noen ekskunder. Vi dreit rett og slett skikkelig på draget. For å møte høye strømpriser og renter med lavest mulig kostnad for kundene startet vi med forhåndsfakturering. En dårlig beslutning som gjorde livet vanskelig for alle, spesielt midt i julestria. Unnskyld.»

Samtidig som uttalelsen fra direktøren ble sendt ut, endret Tibber umiddelbart tilbake til forskuddsfakturering. Fra og med mars 2023 er det forskuddsfakturering som gjelder!

Hva sier dette om Tibber?

Det finnes nok av selskaper som utelukkende er opptatt av profitt, og da gjerne på bekostning av kundene. Det Tibber derimot viser her, er at de er endringsvillige – og gledelig lytter til tilbakemeldingene fra kundene. Vi er rett og slett noe overrasket, og ikke minst imponerte, over hvordan Tibber håndterte hele situasjonen.

Det som er verdt å merke seg er Tibbers klare budskap: De har ingen planer om å endre faktureringsmetoden igjen. Denne beslutningen understreker selskapets forpliktelse til kundetilfredshet og stabilitet i tjenesten de tilbyr – en betydelig fordel i et marked hvor tillit er avgjørende.

Det er sjeldent man ser en bedrift som så åpenbart innrømmer egne feil, og faktisk gjør grep for å bedre situasjonen for kundene. Pluss i boka for Tibber!

Kun én strømavtale: Enkelt og oversiktlig

Med fakturasaken ute av verden, kan vi se nærmere på den store fordelen med strømavtalen fra Tibber. Etter vår mening er det et stort pluss at Tibber kun tilbyr én eneste strømavtale. Forbrukertilsynet har tidligere vært ute og advart mot kompliserte og uoversiktlige strømavtaler, som på papiret kan se rimelige ut – men som i praksis kun fører til høyere faktura.

Dette problemet unngår du hos Tibber. Her får du kun én strømavtale å forholde deg til, som er en helt standard spotpris-avtale. Med spotpris-avtalen oppdateres prisen time for time, og historisk sett er det denne typen avtale som har vist seg å være mest gunstig.

Kombinert med det lave påslaget på maksimalt 2 øre / kWh, har vi lite å utsette på avtalen fra Tibber.

Tjener ingenting på ditt strømforbruk

I motsetning til mange andre strømleverandører, tjener ikke Tibber en eneste krone på strømforbruket ditt. Inntektskilden er enkelt og greit den faste månedsprisen på 39 kroner.

Som kunde hos Tibber gir dette deg 2 umiddelbare fordeler. For det første skaper det tillit mellom deg som kunde og Tibber. Tibber har nemlig ingen skjult motivasjon for å øke strømforbruket ditt – de tjener jo tross alt ingenting på det.

For det andre gjør inntektsstrukturen at påslaget per kWh blir riktig så lavt. Påslaget på maksimalt 2 øre per kWh går simpelthen til å dekke elsertifikater og andre direkte kostnader som oppstår i forbindelse med strømhandel.

Mange smarte funksjoner som reduserer forbruket

Tibber-app
Via Tibber-appen får du god oversikt over eget strømforbruk.

Tibber har som mål å være en fremtidsrettet strømleverandør, og tilbyr derfor mange smarte funksjoner og produkter som kan bidra til å redusere strømforbruket. Smartprodukter som kan bidra til å redusere strømforbruket bestilles via Tibber Store.

Vi ser nærmere på noen av våre favorittprodukter og -tjenester!

Smart varmestyring

Smart varmestyring
Med smart varmestyring kan du automatisk varme opp boligen når strømmen er billigst.

Det er kjipt å fyre opp panelovnen når strømmen er dyrest, for så å skru den av igjen når strømmen har blitt billigere. Faktisk går inntil 70% av strømmen vi bruker til oppvarming. Sagt med andre ord – her er det gode muligheter for å spare noen kroner.

Med varmestyring fra Tibber kan du enkelt sette opp systemet slik at oppvarmingen optimaliseres i forhold til strømpriser, vær og innetemperatur. I praksis fungerer det blant annet ved at varmeovnene vil kjøre på høyere effekt når strømprisen er lav.

Smartbelysning

Tibber tilbyr også produkter for smartbelysning. I sortimentet finner du smartbelysning fra både Philips Hue, Senic og andre kjente leverandører.

Fordelen med smartbelysning er at du enklere kan redusere strømforbruket. Du kan tilpasse lysene slik at de kun er skrudd på når det faktisk trengs. Enten det er ved hjelp av bevegelsessensorer, automatisk lysjustering på kveldstid eller at lyset automatisk skrus av når du forlater hjemmet, har Tibber gode løsninger på plass.

Smart lading av elbilen

Det blir stadig flere elbiler i Norge. Som kunde hos Tibber kan du optimalisere ladingen, slik at du totalt sett reduserer kostnadene ved å lade bilen.

Prinsippet er enkelt. Om du aktiverer smartlading i Tibber-appen, vil elbilen automatisk lades opp når strømprisene er lavest. Via appen får du samtidig tilgang til detaljert ladehistorikk, og du kan enkelt se ladestatus og batterinivå i sanntid.

Verv en venn: Få Tibber-bonus

Om du er fornøyd med Tibber, er det jo ingenting i veien for å anbefale dem til venner og bekjente. Fordelen er at både du og personen du verver får 400 kroner i bonus fra Tibber. Bonusen kan brukes i Tibber Store, hvor du som nevnt får tilgang til mange smarte produkter som kan redusere strømforbruket og fakturaen.

Tibber: Hva er kundenes erfaringer?

Vi har selvfølgelig også tatt en nærmere titt på hva kundene har å si om Tibber. Her er det verdt å nevne at Tibber tidligere har toppet listene, men de fikk som nevnt en «knekk» da de gikk over til forskuddsfakturering.

Vi nevner det igjen: Tibber har gått tilbake til fakturering på etterskudd, og vi forventer dermed at resultatene vil løftes igjen til neste år.

Tilbakemeldinger via Trustpilot

TrustPilot

Via TrustPilot har Tibber en gjennomsnittlig vurdering på hele 4,3 / 5 stjerner. De positive tilbakemeldingene går stort sett på hvor enkelt det er å redusere strømforbruket, og mange løfter frem smartfunksjonene som en stor fordel.

Fellesnevneren for de fleste negative tilbakemeldingene er forhåndsfakturering, som Tibber heldigvis har endret på.

Erfaringer fra Bytt.no

Bytt.no logo

Via Bytt.no er historien en litt annen. I skrivende stund har Tibber en vurdering på 2,7 / 5 stjerner via denne plattformen. Mange av de negative tilbakemeldingene går på den tidligere faktureringsmodellen, mens andre trekker frem mangelen på kundeservice via telefon som en ulempe.

La oss ta en nærmere titt på hva noen av kundene har å si.

Hans:

«Innovativt selskap som hjelper deg med å spare strøm»

Tor:

«Veldig fornøyd. Bra app. Gode priser. God service. Kommer aldri til å bytte. Viktigst av alt: Tibber kommer ikke til å lure deg i motsetning til 99% av de andre strømselskapene.»

Kristoffer:

«Fakturerer forskuddsvis for estimert forbruk og klarer sjelden å estimere riktig. Kunden blir i så måte en kreditor for dem. Unngå!»

Undersøkelse fra Norsk Kundebarometer

Norsk Kundebarometer

Via undersøkelsen fra Norsk Kundebarometer i 2022 var Tibber helt i toppsjiktet. Faktisk ble de kåret til den beste strømleverandøren i Norge. Etter endringene med faktureringen ble historien en annen. Tibber falt betraktelig for både kundetilfredshet og -lojalitet.

For ordens skyld inkluderer vi resultatene for både 2022 og 2023. Vi kan ikke se inn i fremtiden, men vi forventer at Tibber vil være tilbake i toppsjiktet neste år.

Resultater for 2022

  • Plassering: 1. plass
  • Antall stjerner: 5 / 5
  • Kundetilfredshet: 83,4 / 100
  • Kundelojalitet: 87,1 / 100

Resultater for 2023

  • Plassering: 4. plass
  • Antall stjerner: 2 / 5
  • Kundetilfredshet: 69,9 / 100
  • Kundelojalitet: 75,5 / 100

Resultater fra EPSI-undersøkelsen

 

EPSI Logo

Via kundeundersøkelsen fra EPSI ender Tibber opp med en score på 72,4 / 100. Sammenlignet med fjoråret har Tibber her falt med omtrentlig 10 poeng. EPSI oppgir selv at det høyst sannsynlig er forskuddsfaktureringen som er årsaken til dette fallet.

Tibber Erfaring: Oppsummert

Tibber tilbyr én enkelt strømavtale, og kan skilte med et maksimalt påslag på kun 2 øre per kWh. De tjener ingenting på strømforbruket til kundene, og har derfor lagt til rette for at man enklere skal kunne redusere strømforbruket. Via Tibber Store finner du mange smartprodukter for hjemmet, som alle har et felles mål – å redusere strømforbruket og fakturaen.

I årsskiftet 2022 / 2023 endret Tibber fakturamodellen til forskuddsbetaling. Dette ble tatt dårlig i mot av kundene, og i mars 2023 valgte Tibber å gå tilbake til etterskuddsbetaling.

Alt i alt er vi fornøyde med Tibber som strømleverandør, og det er få som kan måle seg med de smarte produktene og funksjonene som tilbys av Tibber!

tibber logo

Smart strømavtale

Spar penger på strømmen hos Tibber

Kilder

Avatar

Anders

Anders står stødig som en av hjemoghage.no's mest pålitelige testeksperter. Med mange års erfaring, vet Anders nøyaktig hva man skal se etter i produktene. Enten han baserer seg på erfaringer fra andre forbrukere eller dykker dypt inn i egne tester, danner han seg alltid et godt bilde av produktene.