Slik fjerner du enkelt vond lukt fra skoene

Illeluktende sko

Vond lukt fra skoene er et vanlig problem som de fleste av oss opplever fra tid til annen. I denne artikkelen ser vi nærmere på gode tips for å bli kvitt lukten, og hvordan du kan forebygge problemet.

Den ganske så kjipe aromaen fra godt brukte sko. Vi har alle kjent den, og det kan skje den beste av oss. Lukten dukker gjerne opp når du har brukt skoene over lengre tid, og skyldes typisk fuktighet og bakterier.

Uansett hva som er årsaken finnes det heldigvis råd. I de neste avsnittene ser vi på gode tips og triks for hvordan du kan fjerne den klassiske skostanken, som kan være til sjenanse for både deg og andre. På tampen runder vi av med noen tips som kan bidra til at skoene ikke begynner å lukte i utgangspunktet.

Det finnes utallige kjerringråd der ute, og det mangler heller ikke på råd når det kommer til sko. Noen av rådene fungerer godt, mens andre nok heller bør skrotes. Vi har derfor samlet sammen våre favoritt-teknikker for å bli kvitt den vonde lukten.

1. Luft skoene godt

Lufter sko

Det enkleste kan ofte være det beste. Slik er det også med vond lukt fra sko. Når skoene får den karakteristiske odøren etter en lang dag, bør du i først omgang prøve å gi dem litt luft. Det siste du bør gjøre er å plassere dem rett i skoskapet, hvor de strengt talt bare ligger og godgjør seg i den ubehagelige lukten.

Det du heller bør gjøre er å fjerne innersålene, og sette skoene et sted hvor de virkelig får luftet ut. Sett gjerne skoene utendørs, men pass på at dyr ikke kan komme inntil skoene. Er det noe som er enda vanskeligere å fjerne enn litt svettelukt fra skoene så er det utvilsomt kattetiss. Da er det nesten like greit å kaste skoene.

2. Vaskemaskinen er en sikker vinner

Så det holdt altså ikke å lufte ut litt av skoene. Tro det eller ei, men veldig mange sko tåler faktisk en runde i vaskemaskinen. Ikke bare er det en av de enkleste metodene – den er også veldig effektiv.

Før du slenger skoene i vaskemaskinen bør du sjekke vaskeanvisningen nøye. Om skoene kan vaskes i maskinen anbefaler vi et skånsomt program på omtrentlig 30 grader, slik at skoene bevarer både form og farge. Fjern også innersålen og lissene før vask. Sneakers og annet lett fottøy passer spesielt godt for vask i vaskemaskinen.

Etter skoene er ferdige i maskinen bør du unngå tørketrommelen. La skoene lufttørke, og sjansene er store for at lukten er borte – til glede for både deg og de rundt deg!

3. Bruk en luktfjerningsspray

En annen fremgangsmåte som jeg personlig har hatt god suksess med er luktfjerningsspray. Her er det mange produkter å velge blant, og vi anbefaler selvfølgelig spray som er spesielt utviklet for sko.

Sprayen jeg personlig har brukt er OMO Aktiv Sport & Fritid, som fås kjøpt til drøye 50-lappen hos Europris.

4. Kaffebønner kan faktisk fungere

Så går vi over på de litt mer utradisjonelle metodene. Først ut er kaffebønner, som flere faktisk har hatt god suksess med. Jeg har ikke prøvd denne metoden selv, men i følge testpanelet hos DinSide fungerer det faktisk overraskende godt.

Det nevnes ikke nøyaktig hvor mye kaffebønner du bør bruke, men vi ville prøvd å fylle på med en god del. Gjerne opp til hælpartiet på skoene. Skal vi tro gjengen hos DinSide kan dette gjøre underverker for skoene.

5. Prøv deg med eddik

Eddik kan brukes til så mangt. Vi har tidligere omtalt hvordan eddik kan brukes mot både ugress og lus på planter. Faktisk kan det også brukes mot illeluktende sko.

En god mikstur her kan være en 60/40-blanding av eddik og lunkent vann. Spray skoene grundig, og la miksturen virke en god stund. Om du kjenner en sterk lukt av eddik fra skoene etter behandlingen kan du alltids la skoene lufte litt i etterkant.

7. Dropp fryseren?

Et kjent kjerringråd for å fjerne vond lukt fra sko er å putte dem i fryseren. Igjen har testpanelet hos DinSide prøvd seg frem, og vi er faktisk litt overrasket over at det ikke fungerte.

Selv har jeg puttet godt brukte joggesko i fryseren over omtrentlig 1 – 2 dager, og synes da virkelig at lukten i det minste ble mindre fremtredende. Du kan jo prøve selv – legg gjerne igjen en kommentar med hvordan det gikk!

Slik unngår du lukt i utgangspunktet

For å unngå at skoene begynner å lukte i utgangspunktet er det noen enkle kjøreregler du kan følge. Her gjelder det å tenke litt gjennom både bruksmåte og materialvalg.

1. Ikke bruk fuktige sko

Første bud er å unngå å bruke fuktige sko. Er skoene fuktige ber du mer eller mindre om at den klassiske odøren kommer. Før du bruker skoene bør du derfor påse at de er helt tørre.

La gjerne skoene lufttørke etter en regnfull dag, eller bruk eventuelt en skotørker om det skorter litt på tiden.

2. Ta av skoene så ofte som mulig

Greit nok. Er du utendørs er det ikke nødvendigvis så enkelt å ta av skoene fra tid til annen. Spesielt ikke når det er bitende kaldt midt på vinteren.

Det du derimot kan gjøre er å ta av deg skoene når du er innendørs, slik som på kontoret. Da gir du både føttene og skoene en velfortjent pause, og luftsirkulasjonen hindrer opphopning av bakterier og fuktighet.

Unntaket her er vel om skoene allerede er illeluktende. Da har vi full forståelse for at det ikke er spesielt gøy å flekke av skoene, til frustrasjon for alle rundt.

3. La skoene stå tørt

Skoene bør alltid stå på et tørt sted. Unngå å sette skoene i trange skap, og ikke minst – ikke la joggeskoene bli liggende i treningsbaggen frem til neste økt.

Etter en dag med bruk, la skoene stå på et tørt sted. Unngå å plassere dem i trange skap eller lukkede bager, da dette kan skape et fuktig miljø som er ideelt for bakterier og lukt. Gi skoene rom til å puste ved å la dem stå fritt og luftig.

4. Bruk gode sokker

Gode sokker er viktig både med tanke på komfort og for å forebygge vond lukt fra skoene. For at sokkene skal hindre vond lukt bør de transportere vekk fuktighet på en god måte. Velg gjerne bomull eller andre lignende stoffer.

5. Hygiene er selvfølgelig viktig

Denne sier på mange måter seg selv, men vi nevner det likevel. God hygiene er en av de viktigste faktorene for å forebygge vond lukt i skoene.

Det høres kanskje enkelt ut, men det er overraskende enkelt å gå i fella. Om du eksempelvis trener på treningssenter, og foretrekker å dusje hjemme, er det fort gjort å putte de svette føttene opp i uteskoene etter treningsøkta er ferdig!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Avatar

Anders Olsen

Anders har bachelorgrad i fornybar energi, med tilleggsfordypning i økonomi og energimarkedet. I tillegg kan han skilte med en bachelorgrad i informatikk, hvor han også dykket dypere inn i ulike økonomifag. Han har blant annet vært en god bidragsyter til vår test av bredbåndsleverandører. Anders står stødig som en av hjemoghage.no's mest pålitelige testeksperter. Med mange års erfaring, vet Anders nøyaktig hva man skal se etter i produktene. Enten han baserer seg på erfaringer fra andre forbrukere eller dykker dypt inn i egne tester, danner han seg alltid et godt bilde av produktene.