En god start på dagen er når du våkner uthvilt etter en god natts søvn, og soverommet ditt kan være med og påvirke dette i stor grad.

For mange kan soverommet være et rom som fyller flere behov, som for eksempel kontor, treningsrom eller et rom du setter klesvasken til tørk.

Derimot burde soverommet være en oase der du kan slappe av og koble helt ut, og det bør være det mest luksuriøse og personlige rommet i huset.

Vi gir deg de beste rådene for hvordan du kan designe soverommet for bedre søvn!

Velg en madrass utifra dine behov

Det viktigste kriteriet for en god nattesøvn er at madrassen du sover på er behagelig.

Om du bruker lang tid på å finne en behagelig stilling er det trolig at du også gjør dette om natten når du sover.

I tillegg mister madrassen din de egenskapene den hadde ved kjøp etter 5-7 år, så dersom du har en eldre madrass er det uansett på tide å oppgradere.

Det er mange forskjellige typer madrasser på markedet, så bruk litt tid på å finne den du liker best.

Størrelsen er også viktig, så ta dette i betrakting også når du velger seng.
Det er viktigere å ha stor nok seng som passer deg, enn at sengen er litt for stor for rommet den skal stå i. En ny madrass er gjerne et kostbart kjøp, så ikke vær redd for å teste sengene i butikken!

I tillegg bør du legge litt penger i gode puter som er myke og samtidig gir deg den støtten du trenger.
Tenk også gjennom dynen du kjøper, da det finnes ulike kvaliteter å velge gjennom ut fra hvilke preferanser man har.

Selve sengetøyet bør også være i god kvalitet i et stoff du liker og føler deg komfortabel i.

Temperaturen påvirker søvnkvaliteten

Temperatur påvirker søvnkvalitetenOm rommet er for kaldt eller varmt, vil dette påvirke hvordan du sover.

Her er det egen preferanse som gjelder, men det kan være greit å justere på termostaten om du opplever å fryse eller å svette i løpet av natten da dette påvirker søvnkvaliteten.

Man kan også selvfølgelig bruke hjelpemidler for å bedre romtemperaturen, som for eksempel en vifte eller en portabel ovn.
Ofte er det også ytre påvirkninger fra for eksempel solen som står opp om morgenen.
Da kan det være lurt å investere i persienner eller lignende som blokkerer utenfra.

Om dere er to som deler seng og har ulike preferanser, må man tilpasse seg deretter.

For at begge skal sove best mulig, kan det være lurt å legge til eller fjerne ekstra tepper, eller at den ene sover i pysjamas.

Hvis en sover ukomfortabelt, så vil det også påvirke nattesøvnen til den andre.

Hold soverommet mørkt og stille

Rommet bør være helt mørkt når du skal sove, og dette er noe av det viktigste du kan gjøre for nattesøvnen.

Alt lys bør slukkes, og det inkluderer også lys fra alarmklokker, smarttelefonen og eventuelt nettbrettet du har liggende på nattbordet.
Disse lyser opp når man får varsler, og ubevisst påvirker dette hvordan du sover eller i verste fall vekker deg.

Om du absolutt må ha telefonen i rommet, så kan man ihvertfall snu den med skjermen ned for minst mulig forstyrrelse.
I tillegg bør du ha persienner eller mørkeleggende gardiner (eller begge deler) som blokkerer lys utenfra.

Støy er også en kilde til dårlig nattesøvn, enten lyden kommer fra rommet eller andre steder i huset, eller utenfra fra gaten eller naboen.

Ikke all støy derimot er forstyrrende, det som som ødelegger for deg er usammenhengende eller lyder som kommer plutselig.

Om du er plaget av dette kan det hjelpe å kjøpe en søvnmaskin.
Denne lager avslappende, søvndyssende lyder som demper bakgrunnstøy.

Alternativt kan man sette på musikk på mobilen, og helst da av den rolige og avslappende typen. Sett da på en timer sånn at musikken slår seg av etter en viss tid.

Farger setter stemning

Soverom med fargerStudier viser at fargene du omgir deg med på soverommet har en påvirkning på hvor mye søvn du får.

Blå, gule og grønne toner assosieres med ro og avslapping, og virker beroligende på deg.

Varme farger som gul eller oransje gir en koselig og lun stemning i rommet, men vær forsiktig med hvilken nyanse du velger. For sterke og klare farger kan ha motsatt effekt.

Bruk gjerne kontrastfarger på interiør eller sengetøy, dette er med på å gi rommet harmoni som igjen gjør det til et behagelig sted å være.

Et soverom med en mørk nyanse av blå kan eksempelvis bli mer levende med innslag av gult i små detaljer.

Hold soverommet ryddig og pent

Soverommet er et rom for kun to ting – for å sove og å dyrke kjærligheten.

Om det er mulig, så ha kontoret et annet sted, og sett tredemøllen i et annet rom.

Soverommet bør også holdes fritt for klær og den slags.
Et rotete rom vil oftest påvirket sinnet og gjøre deg urolig, noe du ikke trenger når du skal sove.

TV og annen elektronikk bør du også styre unna.
Som vi nevnte tidligere, et soverom bør være en oase som byr inn til avslapping og sinnsro, og alt rot som ikke hører hjemme her er ikke med og bidrar til dette.

Følger du disse rådene er du godt på vei til å få en bedre nattesøvn, og ofte er det bare enkle grep som skal til. Bruk litt tid på å tenke gjennom hvordan du vil ha det på soverommet ditt, og sett ditt eget personlige preg på det.
Vi bruker tross alt 1/3 av livet vårt på soverommet! Vi vil at du skal sove godt – det har du fortjent.